Wednesday 9 January 2019

6 Cara Nak Prospek Suka Dengan Anda-Dale Carnegie, How to Win Friends & People


6 Cara Nak Prospek Suka Dengan Anda-Dale Carnegie, How to Win Friends & People


Dalam bisnes, penting ke orang suka kita?
Mestilah penting! Sebab bila dia dah mula suka kita, dia akan mula percaya pada kita.
Bila dah percaya, kita jual apa pun dia nak beli. Hebat, bukan? ðŸ˜Š

Ada 6 cara yang maira pelajari dari Dale Carnegie penulis buku 'best-seller' yang sudah menjual lebih 1,000,000 naskah bukunya. Wowww besar impact tu ðŸ˜±

1. Anda mesti betul-betul berminat terhadap prospek anda. 

Anda kena ambil tahu apa yang dia suka.
Contoh: Prospek suka minum air mangga.

Anda cerita pasal air mangga, mungkinapa khasiatnya, di mana tempat minum yang best.
Anda juga boleh ajak dia pergi minum sekali. 
INGAT, tanpa ada niat nak menjual. Anda anggap macam kawan sendiri.

2. Senyum.

Perasan tak bila anda pergi mall, anda masuk satu kedai ni,
anda tengok orang yang jaga kedai tu tak senyum pun dekat anda.
Anda pulak dilayan acuh tak acuh.
 Apa lagi angkat kaki lah kan. Pernah alami?

Jika anda nak orang masuk kedai anda dengan hati yang terbuka,
semangat nak beli barang.
Anda pun senyum dekat bakal pelanggan.
Senyum ini pembuka rezeki, mengeratkan silaturrahim.

Bila dia tengok anda senyum, hilang sikit beban yang dia mungkin alami. ðŸ˜Š
Sama juga dengan bisnes online.
Bila balas whatsapp dengan prospek, anda WAJIB senyum.
Bahasa hati ini lagi mudah 'detect'.

Bila call pun kena senyum. Intonasi suara anda pun dalam keadaan yang tenang dan gembira.
Prospek pun senang nak berurusan. Daripada nak beli 1 produk jadi 3 terus.

3. Ingat nama prospek.

Nama setiap orang adalah unik dan 'special'.
Dalam Islam, nama kita ada maksud yang baik.
Elak dari tersilap atau lupa nama mereka.

Catat nama dan butiran peribadi dalam satu buku.
Itu tandanya anda menghargai mereka.

4. Jadi pendengar yang baik.

Sekarang ramai yang suka beri pendapat tak berapa cerdik dan kadang-2 berbaur seperti menghina.
Tanpa disedari, ianya mungkin keruhkan lagi keadaan dan tak membantu bisnes pun.

Jadi mulai hari ini, cuba belajar jadi pendengar yang baik.
Bila prospek mengadu atau nak bercerita masalah yang berkaitan produk dia pakai, kita dengar betul-betul.

Take note, cuba perbaiki apa yang kurang untuk masa akan datang.
Elak mengkritik atau hina pelanggan.

Sebaliknya, kita suggest cara terbaik selesaikan masalah dia.

5. Cakap dalam bahasa dia biasa guna.

Contohnya: Prospek anda orang Kelantan.
Anda cuba sikit cakap dalam bahasa yang sama.
Teknik ini sama seperti 'mirroring'.
Kita ikut cara prospek kita.

Contoh bahasa dia guna waktu whatsapp. Tak perlu 100%.
Tapi ada nampak persamaan tu.
Biar dia selesa dengan kita.

6. Buat prospek rasa dirinya penting dan buat seikhlas hati.

Contoh dia sedia beli 3 jenis produk. Anda bagi free gift atau baucar ekslusif.
Anda juga digalakkan puji prospek.

Bukan mengampu tapi puji dengan pujian yang spesifik.
Kalau dp whatsappnya pakai baju warna merah.

Puji begini, " Cantik cik Rina pakai baju warna merah, sesuai dengan tona kulit."

Kajian pakar psikologi juga nyatakan, perempuan walaupun dah masuk 60tahun masih lagi ambil berat tentang warna baju apa dia pakai sewaktu usia 20an.

Itu sebab wanita sangat memilih nak pakai baju apa,
walaupun ada macam2 baju dalam almari. Nak2 lagi yang dah post selfie dekat socmed. 

Harap ini dapat bantu anda dalam berurusan dengan kastemer.
Like dan Follow Facebook Page : Maira Online Shop



0 comments:

Post a Comment